Brood en jouw gezondheid

 

Brood is een essentieel onderdeel van onze dagelijkse voeding.

 

Hoewel brood een tijdje de schijn heeft tegengehad door de komst van boeken zoals ‘De Broodbuik’ en ‘De Voedselzandloper’, is geen enkel bewijs voor geleverd dat brood een dikmaker is, of slecht voor ons zou zijn.

 

Sterker nog: inmiddels staat brood en dan met name Volkorenbrood, in de Schijf van 5.

 

In het kort komt het erop neer, dat er veel zin en onzin wordt verkondigd als het gaat om brood. Het meeste is nauwelijks gebaseerd op wetenschappelijk bewijs.

 

Zo hebben we de Spelthype gehad en bevinden we ons momenteel in de Glutenvrij hype. We willen als HANDGEMAAKTBROOD niet eigenwijs zijn, maar we weten er wel een klein beetje wat vanaf. Sorry, dat we het zeggen, maar ongecultiveerd en goed verwerkte tarwe, is vaak nog gezonder dan Spelt.

 

Slechts 2% van de broodetende consument heeft overigens echt medische klachten na het eten van brood. En die klachten zijn dan ook onderbouwd terug te leiden naar de inname van gluten. 

 

Een opgeblazen buik of tegenvallenden resultaten bij een dieet zijn niet in alle gevallen direct terug te leiden naar het eten van brood. Vergeet ook niet dat het beleg op je boterham ook niet altijd bijdraagt aan een gezonde levenstijl. Zondigen doen we allemaal wel eens, moet kunnen. Maar met mate. 

 

HANDGEMAAKTBROOD IS:

 

-SLOW FOOD

-GEHEEL VEGAN

-HELEMAAL ONBEWERKT

-EN PLANTBASED

-BEVAT GEEN E-NUMMERS 

-EN GEEN SUIKER OF RIJSMIDDEL

 

We zijn in Nederland gewend van dat 'flexibele' en 'rekbare' brood te eten. Die elasticiteit wordt er in gebracht door de extra toevoeging van gluten. Daarom krijgen we zoveel gluten binnen. Wij proberen met HANDGEMAKKTBROOD geen extra gluten toe te voegen. Het kan dus zijn, dat het brood soms scheurt. Al onze ingredienten zijn 'plantbased', dus dat zou zomaar eens kunnen gebeuren. 

 

Het eten van 2 sneetjes van HANDGEMAAKTBROOD staat gelijk aan 6 sneetjes brood van de super of doorsnee busbrood van de supermarkt of de bakker Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want de broodkwaliteit in Nederland schaalt behoorlijk op.

 

Dus voor brood geldt, net als met drank, eet met mate en gevarieerd en het liefste dan pure onbewerkte voeding.

Zorg voor genoeg beweging. Dan kom je echt al een heel eind. En… gezond beleg draagt ook bij aan een goede leefstijl.

 

Heel eerlijk gezegd, is er bijna geen verschil tussen Tarwe of Spelt uit Duitsland of Nederland. De voedingswaarde van oude graansoorten zijn ook niet per definitie minder geworden door de jaren heen.

Waar het om gaat is de teelt, de oogst, de verwerking, het transport, de bereiding van de graansoorten. Welke aandacht krijgt het graan bij de bereiding, welke rijstijden worden er aangehouden en hoe wordt er gebakken.

Dat zijn de belangrijkste verschillen tussen nu en vroeger.

 

De ambachtelijke bereidingswijze gaat vaak gepaard met het gebruik van oudere graansoorten.

Een supermarkt die zeer geïnteresseerd is in het verkopen van ‘veel’ brood, zal zich niet zo snel richten op oergranen. Tenzij de consument daarom vraagt.

 

Dus… ‘vroegah’ was niet alles beter hoor!

Wij willen als consument sneller en goedkoper en betalen daarvoor letterlijk de prijs.

 

En als je er ècht alles over witl weten; in dit artikel kun je nog veel meer wetenschappelijk Prof. Dr. Brouns wordt als deskundige op het gebied van voeding zeer regelmatig uitgenodigd om op televisie of andere media zijn zegje te doen. De resultaten van zijn onderzoek zijn onlangs gepubliceerd in het onderzoek Well on Wheat.

 

Mocht je er echt alles van willen weten, dan is dit bron van het artikel van Prof. Dr. Brouns : https://www.wellonwheat.org/index.php

Hoe zit dat met volkorenbrood?

 

Meer gezondheidseffecten van volkoren

 

Het Voedingscentrum adviseert om vooral volkorenproducten te eten. En dat is niet voor niets. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat volkorenproducten de kans op ziektes verkleinen.

Hierbij gaat het vooral om volkorenproducten gemaakt van tarwe, haver, gerst en rogge. Met slechts 3 sneetjes volkorenbrood per dag profiteer je al van deze gezondheidsvoordelen.

 

Goed tegen hart- en vaatziekten

Volgens de Gezondheidsraad verlaagt het eten van volkorenproducten het risico op hart en vaatziekten met 25 procent. Dit komt doordat er veel voedingsstoffen en bioactieve stoffen zitten in volkorengranen, die gunstige effecten hebben op onder andere ontstekingen en bloedstolling.

Deze effecten treden al op bij 90 gram volkoren per dag, wat overeenkomt met 3 sneetjes volkorenbrood.

 

Lager risico op darmkanker

Ook verlaagt de inname van 90 gram volkorenproducten de kans op darmkanker met 10 procent. De vezels in volkorenproducten zorgen ervoor dat de darmen in beweging blijven.

Daardoor bewegen voedingsstoffen zich vlot door de darmen en worden irritaties van de darmwand voorkomen.

Daarnaast kunnen bepaalde vezels en resistent zetmeel (een vorm van koolhydraten die veel in brood voorkomt) niet worden opgenomen in de dunne darm. Deze gaan door naar je de dikke darm, waar ze ‘verwerkt’ worden door darmbacteriën. Dit proces heet ook wel fermentatie. dat kan bij HANDGEMAAKTBROOD wel 24 uur duren.

Naast energie ontstaan hierbij ook gunstige stoffen, zoals vetzuren die ontstekingsremmend werken. Op deze manier helpen de vezels uit volkorengranen je darmen gezond te houden.

 

Lager risico op diabetes type 2

Door het eten van volkorenproducten heb je minder risico op suikerziekte, ook wel diabetes type 2 genoemd. Hoe dat precies in zijn werk gaat is nog onduidelijk. Wel weten onderzoekers dat volkorenproducten een gunstig effect hebben op de bloedsuikerspiegel.

Vezels in volkorenproducten zorgen ervoor dat koolhydraten langzamer worden opgenomen in het bloed, waardoor de bloedsuikerspiegel in balans blijft.

 

De mate van bewerking van volkorengranen heeft daar invloed op. Ons lichaam reageert verschillend op gebroken korrels, grof gemalen volkoren en fijn gemalen volkoren, waarbij geldt: hoe grover hoe beter.

De afbraak van grovere granen duurt namelijk langer, waardoor het lichaam gelijkmatig reageert op de vrijgekomen voedingsstoffen. Het eten van grovere granen zorgen daardoor voor een meer geleidelijke afgifte van glucose aan het bloed dan consumptie van fijn gemalen granen.

 

Dus…als je helemaal goed bezig wilt zijn, kun je het beste grof volkorenbrood kiezen. Maar als je geen fan bent van grove maling en hele graankorrels in je brood, geen zorgen. Met de keuze voor volkoren boek je al grote gezondheidswinst.

 

Bloem, meel of volkoren

Nederlands brood wordt grofweg ingedeeld in: volkorenbrood, bruinbrood en witbrood. Deze benaming is afhankelijk van welk gedeelte van de graankorrel het brood wordt gemaakt. Gehele graankorrels worden gemalen tot volkorenmeel. Brood gemaakt van (volkoren)meel waarin de hele graankorrel is verwerkt, heet volkorenbrood.

Doordat het grootste deel van de vitamines, mineralen en voedingsvezel zich in de buitenste laag van de korrel bevindt, is volkorenmeel het meest rijk aan vitamines, mineralen en voedingsvezel. Voor bruinbrood wordt meel gebruikt waarbij de zemelen en kiemen gedeeltelijk zijn uitgezeefd. Als alle zemelen en kiemen uit het meel worden gezeefd, heet het bloem.

Van bloem wordt witbrood gemaakt. Meergranenbrood kan zowel van bloem, meel als volkorenmeel gemaakt zijn.

 

 

Bron: Brood.net/gezondheid/volkoren

En hoe zit dat met zuurdesem?

 

Wat is desembrood?

Heb je zelf wel eens brood gebakken, dan weet je dat vier ingrediënten de kern vormen: meel, water, rijsmiddel en zout. Voor het meeste Nederlandse brood is dat rijsmiddel gist.

Bij het maken van desembrood voegen bakkers geen gist toe, maar een moederdeeg. Dat is een papje van meel of bloem met water, dat de bakker uren, soms dagen laat rijzen. In dat desempapje doen de melkzuurbacteriën en natuurlijke gisten vanzelf hun werk. Spontane fermentatie, met een mooi woord.

 

Vergelijk het met het maken van wijn, waarbij de natuurlijke suikers in de druiven vergisten tot alcohol. Door het deeg steeds aan te vullen met bloem en water, komt de bakker van HANDGEMAAKTBROOD tot de ideale verhouding voor het bakken van ons desembrood.

 

Natuurlijke fermentatie, een proces van tijd en aandacht

Anders dan bij het toevoegen van gist vraagt het proces natuurlijke fermentatie om veel tijd en aandacht. Door het deeg korter of langer te laten rusten en rijzen, door te spelen met de temperatuur en de verhouding van meel en water kan de bakker elk desembrood een eigen karakter geven.

Met een heel eigen smaak, want door de spontane fermentatie ontstaan allerlei aroma’s die het desembrood zo smakelijk maken.

 

Duizend soorten desembrood

Desembrood valt vooral op door de wilde, knapperige korst, een stevige, onregelmatige structuur en een volle smaak.

Toch is het ene desembrood het andere niet, omdat elke bakker er een eigen karakter aan geeft en het desemproces van zo veel factoren afhankelijk is. Tevens kan desembrood volkoren, bruin of wit zijn.

Vaak is Tarwe de basis van desembrood, maar bakkers bereiden het brood ook van graansoorten als Rogge en Spelt: ieder met een heel eigen smaak. Er is zelfs desembrood met noten of rozijnen verkrijgbaar.

Door deze verschillende bereidingswijzen zijn er maar liefst duizend soorten desembrood verkrijgbaar!

Hoewel zuurdesembrood nu populair is, gaat de geschiedenis ervan terug tot aan het oude Egypte, waar het natuurlijk fermentatieproces van brooddeeg ontdekt is.

 

Is desembrood extra gezond?

Juist die grote verschillen tussen desembroden maken het lastig om wetenschappelijk hard te maken dat het gezonder is. Toch zijn er aanwijzingen dat desemfermentatie pluspunten heeft.

Zo lijkt het langdurige desemproces vezels en bepaalde vitaminen, mineralen en andere bioactieve stoffen beter beschikbaar te maken voor je lichaam, denk hierbij aan vitamine B1, foliumzuur, magnesium, ijzer, zink en fenolen.

Ook zouden bepaalde desemculturen gluten gedeeltelijk afbreken, wat gunstig kan zijn voor mensen met een glutenovergevoeligheid. Voor al die conclusies is meer en grootschaliger onderzoek nodig.

 

Een uitgebreide studie om die pluspunten te bevestigen gaat binnenkort van start. Vergelijken we puur de voedingswaarde van desembrood met soortgelijk brood waaraan gist is toegevoegd, dan zijn er nauwelijks verschillen: ze leveren ongeveer dezelfde hoeveelheid calorieën, eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen.

 

Desembrood, welk karakter past bij jou?

Desembrood is dus in ieder geval even gezond als ander brood en geeft je evenveel vezels, vitaminen en mineralen. Het blijft bepalend of je kiest voor wit, bruin of volkoren: die laatste soort heeft de meeste gezonde voedingsstoffen.

Liefhebbers van desembrood lijken het vooral te eten omdat het karakter heeft: het robuuste uiterlijk, de krokante korst, de stevige bite en de eigenzinnige, volle smaak.

 

Wie tot nu toe desembrood links laat liggen omdat het te vast of te zurig zou zijn, kan zich het beste eens laten verrassen door Brood en gezondheid. Er zijn zoveel smaken en soorten dat je vast het desembrood vindt met het karakter dat bij je past!

 

Bron: Brood.net/broodsoorten/desembrood

Is HANDGEMAAKTBROOD Slow Food te noemen?

 

Wij geloven in het maken van brood volgens de wetten van de natuur. Druk zetten op groei gaat altijd ten koste van de kwaliteit en de smaak.

 

Goed brood past in een gezonde en sportieve leefstijl. 

 

Uit een onderzoek van eind 2020 gedaan door het Leids Universitair Medisch Centrum, het Amsterdamse VU Medisch Centrum en het Rotterdamse Erasmus Medisch Centrum, is gebleken, dat de obesitas (ofwel; aanzienlijk overgewicht) het immunsysteem aantast waardoor infectieziekten ernstiger kunnen verlopen.

Hierin wordt een pleidooi gehouden voor een gezonde leefstijl waarin gezonde voedingsmiddelen een rol spelen. Denk hierbij aan groenten, fruit, peulvruchten, goede granen en vis. 

 

Het proces van de bewerking van deze voedingsmiddelen is net zo belangrijk als de bestandsdelen ervan.

Daarom hebben wij veel broden in het assortiment die zijn gemaakt op basis van zuurdesem. 

 

De rijdstijd van het deeg wordt door zuurdesem op een natuurlijke wijze verlengd. Enzymen zetten de koolhydraten om in kleine suikermoleculen die door gisten en bacterien worden omgezet in koolzuurgas, warmte en smaak. 

 

Door de tijd te nemen krijgen de natuurlijke ingrediënten de kans om optimaal tot hun recht te komen. En daarom is HANDGEMAAKTBROOD Slow Food te noemen.

 

Ons brood bevat daarom een zeer lage hoeveelheid fytinezuur. Vergelijk het maar eens met witte kool. Als je dat rauw of enigzins gekookt eet, dan krijg je buikpijn. Maar laat je diezelfde witte kool in een ton voor een langere periode gisten, waarbij de goede bacteriën toevoegt, dan krijg je zeer voedzame zuurkool.

Daar die lage hoeveelheid fytinezuur in ons brood worden de mineralen beter opgenomen. Het is beter verteerbaar.

 

De stoffen die tijdens het rijzen ontstaan, zijn melk- en azijnzuur waarvan bekend is dat deze een goede werking hebben op de spijsvertering. 

 

Ook bevat brood dat is gemaakt op basis van zuurdesem minder koolhydraten. Genoeg bewijs dus, dat brood dat is gemaakt op basis van zuurdesem prima past in een gezond dieet.